Aloita täältä

Alku stepit hyvinvointiin


1. Veden juonti 1,5 - 3 l/pv

Lisää veden juontia rauhassa 1,5 - 2 l/pv. Stressi, liikunta, saunominen, helle sekä raskaus/imetys lisäävät veden tarvetta (2-4 l/pv).

Olemme tai meissä olisi hyvä olla n. 60-70% vettä (naiset 60%, miehet 70%). Kehonkoostumusmittarilla voit mitata oman kehosi vesimäärän (kotipuntarilla jossa on kehonkoostumusominaisuus, saat suuntaa antavan lukeman).


Jos ei tule janon tunnetta, se on selvä merkki nestevajauksesta. Jos vettä ei tee mieli tai se on pahaa, paranna veden laatua. Parasta on hakea vesi lähteeltä. Voit myös suodattaa hanaveden (hanasuodatin esim Aqva tai suodatinkannu). Itsellä kotona on käytössä Aqvan hanasuodatin (https://www.aqva.fi/AQVA-ULTRA-hanasuodatin/ekauppa/pAQ003-1/) ja se on toiminut hyvin.

Täällä Ikaalisissa keskustan alueella hanavesi tulee pääosin Vatulanharjun pohjavedenottamosta ja lähtökohtaisesti hyvän makuista. Vesijohtoverkostosta kuitenkin liukenee veteen erilaisia epäpuhtauksia. Isot epäpuhtaudet jäävät tavalliseen hanan suuttimeen, voit itse tarkistaa mitä oman hanasi suuttimen sihdistä löytyy. Meillä veden epäpuhtaus näkyy esimerkiksi kylpyhuoneen lattian värjäytymisenä punaruskeaksi (ja vaaleiden hiusten värjäytymisenä) ja tämän vuoksi meillä on vedensuodatin myös suihkussa.

Lisää veteen puhdistamatonta suolaa (n. 1/4 - 1/2 tl /litra). Näin vesi imeytyy ja nesteyttää kehoa paremmin.

Hyvä tapa aloittaa päivä on aamulla ensimmäisenä juoda puoli litraa lämmintä vettä johon on sekoitettu 1/2 tl hyvää luonnon suolaa.

Koska meissä on vettä niin paljon, haluat varmasti että se on mahdollisimman puhdasta ja laadukasta.


2. Suolat


Suurella osalla meistä on vajeita mineraaleista. Osalla voi olla jo synnynnäisesti vajetta, osalla taas elämäntapojen ja köyhän ravitsemuksen myötä kehittynyttä vajetta. Mineraalien tarve riippuu kulutuksesta, yksilöllisesti. Voit testata omat suolatasosi helpolla makutestauksella.


Natrium - Laadukkaasta, puhdistamattomasta luonnonsuolasta

Vaihda prosessoitu, vitivalkoinen suola laadukkaaseen, puhdistamattomaan suolaan. Selvennykseksi: valitse suola jossa on väri esim. vaaleanpunainen tai harmaa. Vuorisuola (himalajan/ruusu/kristalli), merisuola, aavikkosuola jne ovat hyviä valintoja. Kannattaa varmistaa että suola on puhdistamaton ja prosessoimaton, luonnon suola. Luonnollinen suola sisältää laadusta riippuen 80 - 100 erilaista, keholle tarpeellista, mineraalia.

Tavallinen, prosessoitu ruokasuola sisältää usein pelkkää natriumia. Kun natriumia saadaan liikaa suhteessa muihin mineraaleihin, se aiheuttaa esim. nesteen kertymistä kehoon.

Miltä maistuu suola? Sekoita 1/2 tl merisuolaa 2 dl vettä. Nielaise suu syljestä tyhjäksi ja maistele liuosta.

- Kun maku on väkevän suolainen on natriumin taso liian alhainen

- Kun maku on neutraali taso on parempi.

- Kun maku on "makea" on taso hyvä.


Jatko tulossa aiheista kalium ja magnesium..